![]() |
Zadania
zlecone przez PFRON
zgodnie z umową nr ZZO/000007/16/D |
|
|
Oddział Zachodniopomorski Polskiego Związku Głuchych zaprasza osoby niepełnosprawne słuchowo chętne do podjęcia próby sprawdzenia swoich sił w zawodzie fotografika i wideo-operatora na zajęcia w ramach trzyletnich, zintegrowanych Ogólnopolskich Warsztatów Aktywizacji Zawodowej; Foto-Wideo; Psychologicznych, Społeczno-Prawnych i Finansowo-Księgowych dla Osób Niepełnosprawnych Słuchowo pod nazwą
SZTUKA BEZ BARIER – DORADZTWO, ZAWÓD, PORADNICTWO
Celem głównym Warsztatów jest wejście osób niepełnosprawnych słuchowo na rynek pracy.
Celem pośrednim jest:
- |
zwiększenie samodzielności osób niepełnosprawnych słuchowo dzięki aktywizacji zawodowej i zdobyciu umiejętności zawodowych z zakresy fotografii i wideofilmowania; |
- |
wsparcie działań integracyjnych prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych poprzez poradnictwo psychologiczne, społeczno-prawne oraz udzielanie osobom niepełnosprawnym informacji dotyczących możliwości uzyskania różnego rodzaju pomocy. |
W części Warsztatów dotyczącej aktywizacji zawodowej będą prowadzone następujące działania:
I. Wykłady i ćwiczenia grupowe zgodnie z następującym planem zajęć:
1. | Poznawanie własnych ograniczeń, zasobów, możliwości i predyspozycji zawodowych: | |
- | Możliwości i ograniczenia wynikające z uwarunkowań biologicznych. | |
- | Wykorzystanie osobistych doświadczeń w pracy zawodowej. | |
- | Rozwijanie samowiedzy i świadomości własnego potencjału. | |
2. |
Mity i fakty dotyczące Rynku Pracy: |
|
- | Dlaczego warto pracować? | |
- | Aktualna sytuacja na Rynku Pracy. | |
- | Możliwości zatrudniania osób niepełnosprawnych. | |
3. |
Doskonalenie umiejętności poszukiwania pracy: |
|
- | Organizacje i Instytucje mogące pomóc. | |
- | Zasady pisania CV i listu motywacyjnego. | |
- | Sposoby poszukiwania pracy. | |
- | Scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej. |
II. Indywidualne sesje doradcze z doradcą zawodowym – 6 godzin dla każdego uczestnika. Celem indywidualnych spotkań doradczych jest wypracowanie przez beneficjenta Indywidualnego Planu Działania (IPD). Indywidualne sesje doradcze stanowią nieodzowną część aktywizacji zawodowej beneficjentów.
III. Wykłady i ćwiczenia grupowe z wizażystą.
IV. Indywidualne sesje z wizażystą.
W części Warsztatów dotyczącej zdobywania zawodu fotografika i wideo-operatora będą prowadzone następujące działania:
I. |
Wykłady i ćwiczenia warsztatowe zgodnie z następującą tematyką: |
|
1. |
Człowiek – jego życie, pasje, praca, emocje. Grupa filmowa będzie miała za zadanie realizację etiudy filmowej związanej z wybraną osobą („24 godziny z życia kobiety”, „24 godziny z życia mężczyzny”). Zapis materiału filmowego poprzedzony będzie dokumentacją potencjalnych planów zdjęciowych, wnikliwą obserwacją bohaterów, opracowaniem planu zdjęć itd. Grupa fotograficzna stworzy reportaż o wybranym człowieku. Reportaż ten stworzony zostanie w środowisku fotografowanej osoby. Uzupełnieniem widzenia człowieka w sposób reporterski będzie studium portretu w warunkach studyjnych. Zadaniem tego projektu będzie oddanie osobowości portretowanej osoby bez przedstawiania jej tła społecznego. |
|
2. |
Świat fikcji i iluzji. Zadanie to ma wprowadzić uczestników warsztatów w świat myślenia abstrakcyjnego. W przeciwieństwie do zadania związanego z hasłem „człowiek” zadanie to odchodzi od dokumentacyjnego widzenia świata. Uczestnicy warsztatów będą musieli w tym zadaniu tworzyć własne plany zdjęciowe. Spowoduje to konieczność aranżowania przez uczestników pewnych sytuacji zachowań związanych ze scenariuszem filmu lub fotografii. Grupa filmowa realizować będzie film reklamowy i promocyjny adresowany do osób słyszących a dotykający spraw osób niesłyszących. Film ten będzie miał charakter reklamy społecznej. Ten etap warsztatów wymagał będzie od uczestników stworzenia tematu reklamy społecznej, jej treści, formy w postaci scenariusza, scenopisu i storyboardu (scenariusz obrazkowy podobny do komiksu). Grupa fotograficzna stworzy natomiast plakat reklamowy (społeczny) związany z potrzebami osób niesłyszących. Podstawą przekazu będzie fotografia uzupełniona sloganem przekazu społecznego i jego elementami graficznymi. |
|
3. |
Natura. Zadanie to ma wprowadzić uczestników warsztatów w tematykę estetyki i kompozycji obrazu fotograficznego i filmowego. Grupa filmowa zrealizuje etiudę związaną ze światłem w naturze. Oświetlenie w pracy filmowca i fotografa decyduje niejednokrotnie o wartości estetycznej przekazu wizualnego. Ta część warsztatów ma pogłębić wiedzę o oświetleniu i zwiększyć wrażliwość estetyczną uczestników warsztatów. Etiudy filmowe mają ukazać charakter światła i oświetlenia o różnej porze dnia zgodnie z cyklem natury. Grupa fotograficzna w podobny sposób przedstawi znaczenie oświetlenia poprzez swoje zdjęcia. |
|
4. |
Podstawowe zagadnienia z projektowania grafiki wydawniczej i reklamy. Zajęcia warsztatowe pomogą na samodzielne projektowanie drobnych form reklamy wizualnej.
|
|
5. |
Projekt i druk materiałów promocyjnych. |
|
6. |
Organizacja Imprezy Promocyjnej w sali kinowej i wystawienniczej, którejś z placówek kultury Szczecina. |
W części Warsztatów dotyczącej poradnictwa psychologicznego, społeczno-prawnego
i finansowo-księgowego będą prowadzone następujące działania:
I. |
Wykłady i ćwiczenia z zakresy poradnictwa psychologicznego prowadzone w blokach tematycznych: |
|
1. |
Zajęcia integracyjne. Uruchomienie procesu grupowego i dynamiki grupy. |
|
2. |
Komunikacja wizualna bez użycia języka mówionego - elementy arteterapii. |
|
3. |
Pokonywanie barier o charakterze percepcyjnym, umysłowym, emocjonalno-motywacyjnym oraz osobowościowym. |
|
4. |
Psychologia głuchych i niedosłyszących - praca z własnym życiorysem, zdjęciami itp. |
|
5. |
Arteterapia w rehabilitacji psychologicznej jako inspiracja do przeżycia i wglądu w siebie. |
|
6. |
Poszukiwanie swobody , radości i wolności w ciele - ćw. pantomimiczne. |
|
7. |
Psychopatologia ekspresji - ekspresja zab. lękowych i depresyjnych. |
|
II. |
Indywidualne sesje z psychologiem konieczne do samopoznania i podniesienia samooceny ze szczególnym ukierunkowaniem na wiarę we własne możliwości zawodowe. |
|
III. |
Wykłady z zakresu pojęć języka prawniczego, w szczególności prawa pracy i prawa cywilnego. |
|
IV. |
Warsztaty z zakresu prawa pracy, umów cywilnoprawnych, prawa autorskiego i prawa o swobodzie działalności gospodarczej. |
|
V. |
Indywidualne sesje z prawnikiem, podczas których beneficjent ostateczny nauczy się zakładać działalność gospodarczą oraz uzyska informację o dotacjach lub innej dostępnej formie wsparcia. |
|
VI. |
Wykłady i ćwiczenia grupowe z zakresu rachunkowości, obowiązków podatkowych i ZUS. |
|
VII. |
Indywidualne sesje z doradcą podatkowym, podczas których beneficjent ostateczny nauczy się prawidłowo prowadzić księgi. |
Zajęcia warsztatowe realizowane będą podczas zjazdów odbywających się w plenerze Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach oraz w siedzibie OZ PZG w Szczecinie. Każdy zjazd będzie trwał 10 dni. Łącznie na trzy lata projektu zaplanowanych jest siedem zjazdów i podsumowująca cały projekt Impreza Promocyjna, na która zostaną zaproszeni potencjalni pracodawcy.
Uczestnictwo w Warsztatach jest bezpłatne. Każdy uczestnik będzie miał pokryte koszty szkoleń, przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Ilość miejsc jest ograniczona.
Osoby chętne winny wypełnić „Kartę zgłoszenia” i nadesłać ją na adres:
POLSKI ZWIĄZEK GŁUCHYCH
ODDZIAŁ ZACHODNIOPOMORSKI
al. Wojska Polskiego 91/93
70-481 Szczecin
lub drogą elektroniczną biuro@pzg.szczecin.pl w nieprzekraczalnym terminie do 7 września 2009 roku. Komisja weryfikująca rozpatrzy zgłoszenia i powiadomi osoby zakwalifikowane. Pierwszy zjazd odbędzie się w dniach 14 – 24 września 2009 roku w Ogrodzie Dendrologicznym w Przelewicach.