[Polski
Związek Głuchych] [Program] [Katalog]
Festiwal „Teatr bez granic
2005”
Festiwal TEATR BEZ GRANIC gości w Szczecinie już po raz
trzeci. Jest to impreza nawiązująca swoją forma oraz ideą do Europejskiego i Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Niesłyszących, odbywającego się już od
sześciu lat w Wiedniu. Szczeciński festiwal jest przygotowany z myślą o publiczności zarówno niesłyszącej jak i słyszącej. Organizatorzy oraz uczestnicy tegorocznej edycji festiwalu pragną pokazać, że istnieje uniwersalny język teatru łamiący wszelkie bariery.
16 październik 2005 r.
(niedziela)
16.45 - 17.00
|
Uroczyste Otwarcie III Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących
"Teatr Bez Granic"
MALARNIA (Mała Scena Teatr Współczesny)
|
17.00 - 18.00
|
Spektakl "Strona
wyżej"
-
- Ramesh Meyyappan, Singapur
MALARNIA (Mała Scena Teatr Współczesny)
|
19.00 - 20.00 |
PRAPREMIERA
"Dwa
oblicza" - Teatr-3, Szczecin
Teatr Lalek "Pleciuga" |
17 październik 2005 r.
(poniedziałek)
18 październik 2005 r.
(wtorek)
18.00 - 20.10
|
Spektakle Międzynarodowe (Austria, Singapur, Szczecin)
:
1) "W
kolonii karnej"
2) "Dwa
oblicza" - Teatr-3, Szczecin
- Premiera
Teatr Współczesny (duża scena)
|
20.30 - 21.15
|
Recital piosenek z użyciem języka migowego "Trzeba nam płynąć dalej"
- E. Kabsa
Teatr Współczesny (duża scena)
|
21.15 |
Podsumowanie przebiegu i uroczyste zamknięcie festiwalu
Teatr Współczesny (foyer) |
Istotnymi zadaniami sztuki są: bycie krytyczną, ukazywanie kontrapozycji oraz odgrywanie roli sejsmografu społecznego rozwoju. Z powyższych względów artyści są często pionierami; osobowość, jej siła artystycznego wyrazu, przesuwa „koło społecznego rozwoju” kawałeczek dalej, komentuje aktualne wydarzenia, jak i ustosunkowuje się do zasadniczych społeczno-politycznych pytań. Zadaniem polityki jest stworzenie odpowiednich do tego uwarunkowań; umożliwianie, dopuszczanie i permanentne angażowanie się w imię wolności sztuki.
W Polsce mamy 800 000 osób z wadami słuchu. Stąd też czynione są wysiłki w celu mobilizowania tej części społeczeństwa do aktywnego życia społecznego. Ważne jest też uznanie języka migowego jako elementu kultury osób niesłyszących i niedosłyszących. Doskonałą formą wizualizacji stanowi teatr, gdzie osoby te mogą zaprezentować swoje możliwości. Teatr może odgrywać rolę płaszczyzny, na której symbiotycznie współegzystują słyszący i niesłyszący, zarówno na scenie, jak i jako publiczność.
Sztuka wyprzedza rzeczywistość. Ale sztuka nie jest rzeczywistością. Sztuka tylko naśladuje rzeczywistość. Sztuka stwarza płaszczyznę do dialogu i umożliwia cywilizowanym kulturą urzeczywistnianie idei wolności.
PARTNERZY
|