Tegoroczny Teatr Bez Granic jest piątą, jubileuszową edycją Festiwalu. Pierwsza odbyła się na scenach szczecińskich teatrów w 2003 roku. Festiwal nawiązuje do Europejskiego i Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących, odbywającego się począwszy od 2000 r. w Wiedniu. Prezentowana przez niesłyszących artystów, sztuka teatralna, adresowana jest do widzów słyszących jak i niesłyszących. Dotychczas publiczność miała okazję obejrzeć występy teatrów: z Austrii, Czech, Litwy, Wielkiej Brytanii, Singapuru i z Polski.
Jednym z celów projektu TEATR BEZ GRANIC 2008 - DROGI POROZUMIENIA jest integracja wykonawców niesłyszących i słyszących, dzieci i dorosłych podczas poprzedzających Festiwal Integracyjnych Warsztatów Teatralnych WYMYŚL SIEBIE NA NOWO. Efekty pracy grup wiekowych reprezentujących Ośrodki Szkolno-Wychowawcze dla Dzieci Niesłyszących i Słabosłyszących, SP nr 51, LO IV w Szczecinie zobaczycie Państwo podczas Festiwalu.
Mam nadzieję, że tegoroczna edycja TEATRU BEZ GRANIC dostarczy Państwu wielu niezapomnianych wrażeń.
Kurator V Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ntesłyszących
Elwira Rewcio
TEATR-3, Szczecin
Teatr Polski, Mała Scena
16.10.2008 r.
Satyra wg Sławomira Mrożka
Reżyseria: Herbert Gantschacher
Scenografia i Kostiumy: Sanzaba Dimna, Hubert Bartłomiejski
Tłumaczenie na język migowy: Anita Sadowska
Obsada: Adam Sapritonow - Pan nr 1, Arkadiusz Kołota - Pan nr 2, Anita Sadowska - Żółta ręka, Jan Radkiewicz -Czerwona ręka
Dwóch mężczyzn spotyka się po raz pierwszy w nieznanym im pomieszczeniu. Obaj nie mają pojęcia w jaki sposób się w nim znaleźli. Jeden z nich przypomina sobie jednak, co się wydarzyło wcześniej, a drugi mężczyzna zgadza się z nim, w każdym punkcie. W dalszym ciągu nie wiedzą jednak, jakie okoliczności sprawiły, iż spotkali się w tym miejscu. Odnajdują dwoje zamkniętych drzwi i sprzeczają się czy opuścić pokój. W międzyczasie drzwi się otwierają, co potęguje dyskusję i wzmaga napięcie. W trakcie energicznej dyskusji drzwi znów zostają przez kogoś zamknięte. Mężczyźni skupiają się całkowicie na jednym celu, aby otworzyć drzwi. Wtedy nagle, jedne z drzwi otwierają się i żółta dłoń wyłania się z ich mroku. W ten sposób rozpoczyna się striptiz. Ręka dyktuje mężczyznom, aby zdejmowali kolejne partie swoich ubrań, aż zostają w samych slipkach i skarpetkach. Następnie drugie drzwi się otworzą i czerwona dłoń dokończy dzieła. Interpretacja satyry Sławomira Mrożka sprowadza się właściwie, do krytyki każdej ideologii, bo człowiek nie może istnieć w sztucznym ideologicznym zawieszeniu.
Łódzka Scena Pantomimy, Łódż
Teatr Polski, Mała Scena
16.10.2008 r.
Na podstawie prozy Bruno Schulza
Scenariusz, reżyseria, scenografia i kostiumy: Michał Konka
Muzyka: Collage
Obsada: Ryszard Smoczyński, Regina Smoczyńska, Alicja Jaśkiewicz, Damian Czerwik
Opowieść „Sklepy cynamonowe” (1934) tworzy własną koncepcję człowieka. Według autora osobowość człowieka jest kształtowana przez dzieciństwo i poprzez niejasną symbolikę obrazów. Bruno Schulz stawia przed nami wyzwanie interpretacji swojego dzieła, którego nie sposób jasno i wyczerpująco zrozumieć. Przedstawienie staje się przeobrażoną, przeistoczoną mitologią, w której autor doszukiwał się prawdy.
Integracyjna Grupa Teatralna "Po-mim-o", Szczecin
Teatr Polski, Mała Scena
17.10.2008 r.
Scenariusz na motywach opowiadań Heinza Körnera i reżyseria: Ewa Kabsa
Asystenci reżysera: Sylwia Baldzińska, Barbara Płońska, Agnieszka Ziółkowska, Marcel Mroczek
Tłumaczenie na język migowy: Anita Sadowska
Obsada: Paula Borsuk, Karolina Dudzińska, Justyna Kozyra, Maja Kruk, Adrianna Lichtańska, Katarzyna Osińska, Daria Szymczak, Kacper Buczek, Tomasz Jastarski, Grzegorz Łucki, Rafał Pietrzykowski, Sebastian Salwa, Damian Szyszkowski, Krzysztof Żak
Spektakl teatralny przygotowany w ramach Integracyjnych Warsztatów Teatralnych „Wymyśl siebie na nowo” przez dzieci słyszące, niedosłyszące i niesłyszące ze szczecińskich szkół podstawowych nosi prosty tytuł „Bajka” ( Ein Märchen) i powstał na motywach krótkiego opowiadania niemieckiego pisarza Heinza Körnera. Nie brak w nim odniesienia do bardzo cierpkiego ale i prawdziwego dramatu panicznego Rolanda Topora - Dzidziuś Pana Laurent. Pada tam w pewnym momencie zdanie „... świat dorosłych jest trudny, a czasem okrutny”. Pomimo upływu lat niektóre nasze ważne problemy pozostają nierozwiązane a dzieci mają podobno prawo zadawać naiwne pytania. Mają... Podobno...
Pantomima S.I., Brno, Czechy
Teatr KANA
17.10.2008 r.
Scenariusz, scenografia: Rostislav Pospišil
Światło: Luboš Růžička
Muzyka: Zdeněk Kluka
Reżyser: Jindřich Zemánek
Obsada: Markéta Maradová, Tereza Švarcová, Monika Boháčková, Oldřich Bajer, Stanislav Kleisner, Petr Brandl, Šimon Skopový, Jan Vohradský, Tomáš Jelinek, Tomáš Zbavitel
Pewnego poranka, kiedy wschodziło słońce, dzieci budziły się i zaczynały snuć pomysły o zabawie. Dokuczając sobie na wzajem, grały w różne gry. Nagle, czarna chmura pojawia się na niebie i zaczyna padać deszcz. Dzieci znajdują schronienie przed deszczem, ale po chwili jest już po wszystkim. Podekscytowanie wrasta, kiedy piękna tęcza pojawia się na niebie. Wtedy pojawia się magik, któremu nie podobają się kolory oraz hasające wokół i śmiejące się dzieci. Dzieci chcą bawić się z przybyszem, ale ten sprawia, że tracą chęć do urwisowania i śmiechu, odbierając im zdolność widzenia kolorów. Wszystko wokół staje się ciemne, szare i smutne, ale pewien mały, pełen kolorów chłopiec, wchodzący właśnie na scenę, rozpierany energią i entuzjazmem sprawia, że tęcza i dzieci odzyskują pełnię barw, radość i uśmiech.
Integracyjna Grupa Teatralna "Czarna Drama", Szczecin
Teatr KANA
17.10.2008 r.
Scenariusz na motywach wierszy Jacques'a Preverta i reżyseria: Ewa Kabsa
Asystenci reżysera: Sylwia Baldzińska, Barbara Płońska, Agnieszka Ziółkowska, Marcel Mroczek
Tłumaczenie na język migowy: Tatiana Mycka
Obsada: Ewa Borawska, Edyta Kolasińska, Paulina Michalska, Anna Osuch, Arleta Pawełek, Monika Polec, Agata Porczak, Aleksandra Romanowska, Sylwia Sadowska, Anna Salwa, Martyna Szakiel, Marta Szarysz, Marek Kedzierski, Piotr Nachaj, Krzysztof Szmuc
Wymyślać siebie ciągle na nowo? Bardzo ładne hasło, lecz czy nie pozostaje ono tylko papierowe. Rozejrzyjmy się wokół siebie, spójrzmy na siebie samych. Ilu z nas znajduje siłę i wiarę w to, że można coś zmienić. A jeżeli nawet dochodzimy do ciekawych wniosków, to czy podejmujemy jakieś próby ich realizacji? Świat - ta rozpędzona maszyna - nagle przestaje zatrzymywać się na naszej stacji, a my tam stoimy samotni, niezrozumiani, niekochani i zadajemy sobie pytanie: dlaczego? Wtedy znajdujemy chwilę, o której wspomniał kiedyś niezapomniany Jonasz Kofta, chwilę” na poezję co być może mieszka w nas”. Spektakl „Taka sobie historia”, przygotowany podczas Integracyjnych Warsztatów Teatralnych „Wymyśl siebie na nowo” przez szczecińskich licealistów, podejmuje jedną z możliwych, ale nie ostateczną, próbę rekonstrukcji naszego świata. Z rozproszonych wierszy jednego z najwspanialszych poetów ubiegłego wieku, radykalnego nonkonformisty, dadaisty i surrealisty - Jacques'a Preverta - powstaje czyjaś historia. Może odnajdziesz w niej siebie? Może napiszesz swoją?
TEATR-3, Szczecin
Teatr KANA
18.10.2008 r.
Scenariusz i reżyseria: Hubert Bartłomiejski
Zdjęcia i opracowanie multimedialne: Olgierd Koczorowski
Tłumacz języka migowego: Anita Sadowska
Konsultacje: ekspert języka migowego Jerzy Kałużny
Obsada: Anita Sadowska - Autorka, Agata Kaczmarczyk - Jaroszek, Alicja Foryś - Biała Dama, Wioletta Piotrowska - Omajka, Aleksandra Dwornik - Zielona Pani, Adam Sapritonow - Hejdasz, Jan Radkiewicz - Zielony człowiek, Paweł Molęda - Kozybun, Piotr Piotrowski - Gmyr, Adrian Jęczmień - Rozbój, Cezary Sierant - Raroszek
Treść książki autorstwa Romany Kaszczyc pt.: „Przelewickie opowieści o duchach, diabłach i demonach”, posłużyła za materiał do przedstawienia teatralnego pt.: „Opowieści przelewickie”, przygotowanego przez „Teatr-3”ł Polskiego Związku Głuchych ze Szczecina w ramach projektu „Bez Granic- Historia i Kultura czyli Polsko Niemieckie Spotkania Integracyjne w Przelewicach” w maju 2008 r. W trakcie trwania akcji, umożliwiono widzom odczuwanie nastroju tajemniczych miejsc, bez konieczności opuszczania widowni. Przesłanie w scenie finałowej „Nie ważne w co wierzymy i jak to nazwiemy, ale siłą przelewickiego ogrodu jest upór człowieka, zakochanego w drzewach, który przybył ze świata by stworzyć piękny do dziś ogród dendrologiczny”, stanowi zachętę do zawarcia przymierza z przyrodą oraz jest zaproszeniem do odwiedzenia Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach.
Pantomima S.I., Brno, Czechy
Teatr KANA
18.10.2008 r.
Scenariusz: Mikhail M. Zoshcjenko
Muzyka: Radim Hladik
Dźwięk: Antonin Krištof
Reżyser: Jindřich Zemanek
Obsada: Stanislav Kleisner, Oldřich Bajer, Antonin Zralý
Czy lubisz opowieści A. P. Czechowa? Kiedy sięgniesz do literatury rosyjskiej, dowiesz się, że opowieści Mikhail M. Zoshchenk'a reprezentują równie wysoki poziom. „Wybacz, że na Ciebie nakichałem”- jest tytułem, który poddaliśmy jednej z naszych pantomimicznych interpretacji. Fabuła została skonstruowana w klasyczny sposób, konflikt między potężnym władcą! uciemiężonymi poddanymi, mała trudność na drodze życia - jedynie małe kichnięcie w teatrze - uruchomi wydarzenia, które przeistoczą się w opowieści, w których strach ogrywać będzie główną rolę.
Ewa Kabsa i Integracyjny Chór Mieszany, Warszawa/Szczecin
Studio S1 Polskie Radio Szczecin
19.10.2008 r.
Scenariusz i reżyseria: Ewa Kabsa
Instrumenty klawiszowe: Krzysztof Baranowski
Aranże: Krzysztof Baranowski, Harald Kabsa
Wykonanie: Ewa Kabsa, Krzysztof Baranowski, Integracyjny Chór Mieszany złożony z niesłyszących aktorów „Teatr-3” Polskiego Związku Głuchych, dzieci i młodzież z Ośrodka Szkolno - Wychowawczych dla Dzieci Niesłyszących i Ośrodka Szkolno -Wychowawczego dla Dzieci Niedosłyszących, dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 51 oraz młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego nr IV w Szczecinie.
Ewa Kabsa, absolwentka Wydziału Filologii Obcych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Podyplomowych Studiów Filozofii w Uniwersytecie Szczecińskim i Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie na kierunku Współczesnej Dyplomacji i Mediacji Społecznej. Ukończyła również kurs Dramy w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich.
Pierwsze kroki w pracy artystycznej stawiała na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie. Po przyjeździe do Szczecina związała się na stałe ze Szczecińską, "Piwnicą przy Krypcie” i Teatrem Polskim w Szczecinie. Przygotowała wiele recitali piosenki francuskiej. Występowała wielokrotnie i występuje nadal na scenach szczecińskich, krakowskich i warszawskich. Równolegle z pracą artystyczną wykonuje z powodzeniem pracę pedagogiczną. Między innymi współpracuje z Operą Narodową w Warszawie w zakresie przygotowań francuskojęzycznych przedstawień operowych oraz Teatrem Żydowskim. Prowadzi działalność charytatywną na rzecz Centrum Onkologii w Warszawie, współpracując ze Stowarzyszeniem „Różowa Konwalia”.
W 2003 roku, rozpoczęła współpracę z Polskim Związkiem Głuchych w Szczecinie, która trwa do dziś i zaowocowała recitalem poezji w języku migowym. Jego celem jest przełamywanie barier, jakie współczesność buduje pomiędzy osobami niepełnosprawnymi a światem ludzi zdrowych.
Najlepszym miejscem do zaprezentowania KONCERTU POETYCKIEGO jest Studio Koncertowe Polskiego Radia Szczecin im. Jana Szyrockiego (S-1), jeden z ważniejszych punktów kulturalnych na mapie Pomorza Zachodniego. Odbywają się tu różnego rodzaju imprezy artystyczne, także muzyczne, transmitowane na antenie Radia Szczecin, a tym razem, ze względu na specyfikę języka migowego, po raz pierwszy również jako transmisja internetowa. Wyjątkowy charakter radiowego studia gwarantuje niepowtarzalną atmosferę.