listopad 2008 r.
Teatr bez granic 2008
Drogi porozumienia
To, że niesłyszących teatr przyciąga z
magnetyczną siłą, wiadomo nie od dziś. Czym innym jest jednak
teatr amatorski, a czym innym przygotowanie międzynarodowego
festiwalu i realizacja przedstawień na najwyższym światowym
poziomie.
A repertuaru, jaki zaprezentowano w tym roku, mogą Szczecinianom
pozazdrościć organizatorzy każdej imprezy teatralnej w Polsce.
Tegoroczny projekt związany z realizacją V Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących dla Słyszącej i Niesłyszącej Publiczności zaplanowany i zrealizowany przez oddział zachodniopomorski Polskiego Związku Głuchych nosił tytuł „Teatr bez granic 2008 - Drogi porozumienia". Projekt składał się z cyklu warsztatów teatralnych prowadzonych w różnych grupach wiekowych, integrujących wszystkich uczestników, słyszących i niesłyszących we wspólnych działaniach uwieńczonych festiwalem i koncertem poetyckim. Przygotowania trwały od połowy kwietnia do końca października. Po zakończeniu ich rozpoczęto nabór do sześciu piętnastoosobowych grup warsztatowych. Po dwie grupy ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących na poziomie szkoły podstawowej i liceum oraz po jednej grupie ze Szkoły Podstawowej nr 51 i IV Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie.
Wymyśl siebie na nowo
Pod takim hasłem przeprowadzono warsztaty arteterapii w szkołach, które objęły łącznie 90 młodych osób. Zajęcia prowadziła Ewa Kabsa, aktorka i pedagog, a towarzyszyły jej tłumaczki języka migowego - Anita Sadowska i Tatiana Mycka z OZ PZG Szczecin.
Do następnego etapu zakwalifikowało się 30 osób, po 15 w grupie na poziomie podstawówki i liceum, tworząc dwa zespoły integracyjne, dla których wymyślono ciekawe nazwy.
Grupa dziecięca przyjęła nazwę Integracyjny Zespół Teatralny „Po-mim-o", a młodzieżowa Integracyjny Zespół Teatralny „Czarna Drama" Każdy z zespołów podczas dziesięciodniowych warsztatów wyjazdowych w Wisełce zrealizował spektakl, pod okiem scenarzystki i reżyserki Ewy Kabsy, którą w działaniach wspierali pedagodzy - Sylwia Baldzińska, Barbara Płońska, Agnieszka Ziółkowska, Marcel Mroczek oraz tłumaczki języka migowego Anita Sadowska i Tatiana Mycka. Zorganizowanie warsztatów nie byłoby możliwe, gdyby nie pomoc czterech placówek oświatowych, Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Szczecin i firmie „Remondis".
Spektakl teatralny przygotowany przez dzieci ze szkół podstawowych nosił prosty tytuł „Bajka" ( Ein Marchen) i powstał na motywach krótkiego opowiadania niemieckiego pisarza Heinza Körnera. Nie brak w nim odniesienia do bardzo cierpkiego, ale i prawdziwego dramatu panicznego Rolanda Topora - „Dzidziuś Pana Laurenta". Pada tam w pewnym momencie zdanie „... świat dorosłych jest trudny, a czasem okrutny".
Spektakl „laka sobie historia", przygotowany przez licealistów, podejmuje próbę rekonstrukcji naszego świata. Z rozproszonych wierszy jednego z najwspanialszych poetów ubiegłego wieku, radykalnego nonkonformisty, dadaisty i surrealisty - Jacquesa Prevería - powstaje czyjaś historia. Ilu z nas znajduje siłę i wiarę w to, że można coś zmienić. A jeżeli nawet dochodzimy do ciekawych wniosków, to czy podejmujemy jakieś próby ich realizacji? Świat - ta rozpędzona maszyna - nagle przestaje zatrzymywać się na naszej stacji, a my tam stoimy samotni, niezrozumiani, niekochani i zadajemy sobie pytanie: dlaczego?
Oba przedstawienia z dużym powodzeniem zostały zaprezentowane podczas festiwalu.
Równolegle z warsztatami dzieci i młodzieży odbywały się próby „Teatru-3" prowadzone przez kierownika artystycznego i reżysera Huberta Bartłomiejskiego. Warsztaty dorosłych rozpoczęto w czerwcu w Domu Kultury „Kontakty" Polskiego Związku Głuchych. Podczas zajęć przygotowywano niesłyszących aktorów do przedstawień zaplanowanych na festiwal - „Striptiz" wg Sławomira Mrożka oraz „Przelewickie opowieści" wymagające od aktorów samodyscypliny, niezbędnej do połączenia ruchu scenicznego z akcją wyświetlaną na ekranie, stanowiącego horyzont. Warsztaty trwały łącznie 99 godzin.
Na ostatni guzik
Przygotowania do festiwalu toczyły się swoją drogą i były uwarunkowane otrzymaniem dotacji, a proces przyznania środków przedłużał się. W pozyskaniu środków pomogła szczecińska firma „UNI-STAT Badania i Projekty Europejskie dla Biznesu Spółka Cywilna". Przez cały czas prowadzono korespondencję z zaproszonymi teatrami: „Arbos" z Salzburga w Austrii, „Pantomimą SI" z Brna w Czeskiej Republice, „Mimika" z Wilna oraz „Łódzką Sceną Pantomimy" - Polskiego Związku Głuchych. Teatry „Arbos" i „Mimika" wycofały się z udziału w festiwalu z niezależnych od organizatora powodów. Znamiennym jest fakt, iż kierownik artystyczny „Pantomimy SI" Jindrich Zemanek, stwierdził w jednej z korespondencji, że aktorzy wykorzystali już swoje tegoroczne urlopy, gdyż teatr wziął udział w festiwalu w Japonii, ale skoro dostali zaproszenie od szczecińskiego „Teatru-3", z którym kontakty trwają nieprzerwanie od początku lat siedemdziesiątych, to dołożą wszelkich starań, żeby przyjechać. Gdyby dostali zaproszenie na inny festiwal, zrezygnowaliby, ale w Szczecinie będą.
Kolejnym problem, który wyrósł tuż przed realizacją ostatniego etapu projektu stała się rozbiórka Teatru Lalek „Pleciuga", którego scena przez cztery poprzednie edycje serdecznie gościła festiwal. Rozpoczęły się poszukiwania odpowiedniej sceny pozwalającej na realizację występów. Z pomocą przyszedł Teatr „Kana", Teatr „Polski" i rozgłośnia Polskiego Radia Szczecin. W realizacji specjalnych zamówień na potrzeby scenografii przyjezdnych zespołów, pomoc okazał również dom kultury „Słowianin", wypożyczając dwa sceniczne podesty.
Przez ostatnie dwa tygodnie poprzedzające festiwal, próby szczecińskich wykonawców, odbywały się w domu kultury Polskiego Związku Głuchych „Kontakty" i ośrodkach szkolno-wychowawczych. Zajęcia odbywały się w godzinach popołudniowych, aby dzieci i młodzież nie musiała opuszczać lekcji.
Jednocześnie trwały prace nad scenografią i kostiumami do nowych spektakli. Organizatorzy dbali, aby wszystko było zapięte na ostatni guzik: noclegi i wyżywienie dla zaproszonych zespołów z Brna i Łodzi zapewniono w urokliwym ośrodku PTTK „Camping Marina" położonym nad brzegiem jeziora Dąbskiego.
Patronat medialny nad festiwalem przyjęły: „Kurier Szczeciński", TVP-Szczecin, Polskie Radio Szczecin SA, serwis www.pozytywy.com oraz „Świat Ciszy".
Do ostatniej chwili trwały prace nad przy-gotowaniem ostatecznej wersji folderu, aby zapewnić jak najlepszą zgodność. Jedynie dzięki uprzejmości drukarni „Królewicz" i pracy artysty grafika Izy Rewcio, programy wydrukowano na czas.
Kurtyna idzie w górę
16 października festiwal otworzył spektakl pt. „Striptiz" wg Sławomira Mrożka w reż. Herberta Gantschachera w wykonaniu „Teatru-3" Polskiego Związku Głuchych ze Szczecina. Historia tej trupy teatralnej sięga 1970 roku. Teatr skupia wyłącznie osoby niesłyszące i niedosłyszące. Dorobek artystyczny to 25 premier, 12 mimodramów i ponad 30 etiud.
Po krótkiej przerwie wystąpiła „Łódzka Scena Pantomimy" ze spektaklem „Sklepy cynamonowe" wg Brunona Schulza w reżyserii Michała Konki. ŁSP jest wierna pantomimie klasycznej. Głusi mają szczególne predyspozycje do efektywnej wymowy ciała, na której opiera się ich język - język migowy. Jednak łódzki zespół nie wprowadza do swych spektakli języka migowego. Oszczędnie korzysta także z rekwizytów, scenografii i kostiumów, tak aby uwagę widza skupić maksymalnie na grze ciała aktora. Praca teatralna jest dla ŁSP także formą rehabilitacji społecznej - słyszący widzowie zazdroszczą głuchym sprawności w tej dziedzinie. Z drugiej strony pantomima pozwala na wyrażanie niewyrażalnego i nieprzetłumaczalnego na język polski niepokoju. Ponadto, zachęca do poznania świata głuchych, ich emocji, języka, wrażliwości, które znacznie odbiegają od norm słyszących. Słowo mówione zastępuje mimika i gest. W ten sposób przekaz trafia do widza każdej kategorii.
Ze względu na ogromne zainteresowanie spektaklem, oba występy powtórzono tego samego wieczoru dla następnej grupy widzów. Tak samo było z kolejnymi przedstawieniami - wszystkie były grane dwukrotnie.
Spektakl goni spektakl
Następnego dnia w teatrze „Polskim" wystąpił Integracyjny Zespół Teatralny „Po-mim-o" z widowiskiem „Bajka" w reż. Ewy Kabsy, a w teatrze „Kana" Pantomima S.I. z widowiskiem „Dzieci i tęcza" w reż. Jindricha Zemanka. Pantomima S.I. powstała w 1981 roku. Obecnie obchodzi 27 rocznicę swojego istnienia. Zespół tworzą osoby z ubytkiem słuchu, dla których pantomima jest podstawową formą komunikacji, umożliwiającą człowiekowi swobodną ekspresję. Grupę tworzy 18 aktorów. Pantomima S.I. ma w swoim repertuarze 16 spektakli oraz kilka krótszych programów dla dzieci i młodzieży. Większość członków grupy stanowią liderzy regionalnych zespołów. Wspólnie biorą one udział w długoterminowym projekcie „Pantomima dla Głuchych", którego celem jest rozwój pantomimy i teatru ruchu oraz ich promowanie jako skutecznej formy arteterapii. W ten sposób aktorzy i twórcy, mogą rozwijać własną kreatywność i fantazję. Projekt przynosi znakomite rezultaty. Artystyczne i rehabilitacyjne. Pantomima S.I. współpracuje również z zawodowymi artystami teatralnymi. Wieczorem 17 października również na scenie Teatru „Kana" wystąpił Integracyjny Zespół Teatralny „Czarna Drama" w widowisku „Taka sobie historia" w reżyserii Ewy Kabsy.
W sobotę 18 października we wczesnych godzinach popołudniowych wystąpił gospodarz festiwalu „Teatr-3" z przedstawieniem „Przelewickie opowieści" wg Romany Kaszczyc, w reż. Huberta Bartłomiejskiego, a wieczorem Pantomima S.I. z przedstawieniem „Wybacz, że na ciebie nakichałem" wg Antoniego Czechowa w reż. Jindricha Zemanka.
Chór w finale
W ostatnim dniu festiwalu występy zaplanowano w Studiu Koncertowym S-l Polskiego Radia Szczecin. Z „Koncertem poetyckim" wystąpiła Ewa Kabsa, która w 2003 roku, rozpoczęła trwającą do dziś współpracę z Polskim Związkiem Głuchych w Szczecinie. Owocem tego przedsięwzięcia był recital w języku migowym, a jego celem przełamywanie barier, jakie współczesność buduje między osobami niepełnosprawnymi a światem ludzi zdrowych. Artystce towarzyszył Mieszany Chór Integracyjny złożony z niesłyszących aktorów „Teatr-3" Polskiego Związku Głuchych, dzieci i młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabo Słyszących, dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 51 oraz młodzież z Liceum Ogólnokształcącego nr IV w Szczecinie. Akompaniował Krzysztof Baranowski. Ostatnią piosenkę„Dziwny jest ten świat" Ewa Kabsa, zadedykowała prezesowi Oddziału Zachodniopomorskiego PZG Jerzemu Kałużnemu, który nie mógł być obecny na przedstawieniu. Ciekawostką wieczoru, była pierwsza w historii Studia S-l, transmisja na żywo dźwięku i obrazu w Internecie. Transmisję realizowało Polskie Radio Szczecin SA we współpracy z Centrum Innowacji Microsoft przy Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym oraz Studiem Filmowym S&E Nowatorskie rozwiązanie, spotkało się z dużym zainteresowaniem internautów w Polsce i za granicą.
Po zakończeniu części artystycznej podsumowano V edycję Festiwalu. Uczestnicy zostali uhonorowani i nagrodzeni okolicznościowymi dyplomami, upominkami i kwiatami.
W foyer odbył się w wspólny poczęstunek dla artystów i widzów. Nie obyło się bez wzruszeń i gorących dyskusji.
Festiwal i warsztaty mógł odbyć się dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Edukacja kulturalna i upowszechnianie kultury", a także ze środków Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz PFRON.
Elwira
Rewcio i Hubert Bartłomiejski
21 października 2008 r.
Wymyśl siebie na nowo
W teatrze nie ma granic
Festiwal „Teatr Bez Granic" jest także okazją do poznania efektów pracy innych grup teatralnych. Okazuje się, że w teatrze pryskają wszelkie bariery. Słowa można zastąpić gestem. To język zrozumiały dla wszystkich. Pantomima System International z Czech wystawiła w Szczecinie spektakle pt. „Dzieci i Tęcza" (na zdjęciu) oraz „Wybacz, że na Ciebie nakichałem". |
WIELE tygodni pracowali nad wspólnymi dziełami teatralnymi uczniowie z dwóch szczecińskich Ośrodków dla dzieci nieslyszących (przy ul. Grzymińskiej i Szpitalnej), ze Szkoły Podstawowej nr 51 oraz Liceum Ogólnokształcącego nr 4. Efekty mogli podziwiać widzowie podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących „Teatr Bez Granic".
- Oni wszyscy długo i ciężko pracowali, żeby teraz wystąpić przed wami na scenie - mówiła Elwira Rewcio, koordynator festiwalu organizowanego przez Zachodniopomorski Oddział Polskiego Związku Głuchych, do najmłodszych widzów przed spektaklem „Bajka" przygotowanym przez integracyjną grupę aktorów. -1 nikt nie będzie zwracał uwagi na to, czy ktoś ma aparat słuchowy.
Profesjonalne podejście do sztuki młodzi aktorzy pokazali na scenie. Osoby słyszące nauczyły się kwestii także w języku migowym. Dzięki temu całe przedstawienie było zrozumiałe również dla niesłyszących. Na ten efekt przez wiele tygodni pracowało grono osób - nauczyciele, tłumacze języka migowego i aktorka Ewa Kabsa, która podjęła się wyreżyserowania przedstawień w ramach Integracyjnych Warsztatów Teatralnych „Wymyśl siebie na nowo". Aktorka przyznaje, że na początku miała wiele obaw. Wcześniej uczestniczyła w festiwalach „Teatr Bez Granic" - recytowała i interpretowała językiem migowym poezję. Teraz podjęła się także pracy z integracyjną grupą młodych aktorów.
- Były obawy, czy dzieci zrozumieją intencje tego przedsięwzięcia, czy nawiążą ze sobą kontakt emocjonalny - opowiada aktorka. - Okazało się, że przełamanie barier, w odpowiednich warunkach, nie jest trudne. Warsztaty w Wisełce przyniosły efekty.
Te efekty to nie tylko przedstawienia. To także nawiązane przyjaźnie, przełamane bariery językowe. Projekt się skończy, a to zostanie...
(sag)
20 października 2008 r.
Festiwal Teatrów Niesłyszących
Gest do integracji
|
Łódzka Scena Pantomimy operuje tylko gestem. Dzięki temu jej spektakle mogą w równym stopniu odbierać osoby słyszące i głuche. |
WYSTĘPY szczecińskiego „Te-atru-3" i Łódzkiej Sceny Pantomimy (grupy skupiające osoby niesłyszące i niedosłyszące) rozpoczęły w czwartkowy wieczór V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niesłyszących Szczecin 2008. Zorganizował go Zachodniopomorski Oddział Polskiego Związku Głuchych w Szczecinie w ramach projektu „Teatr Bez Granic - Drogi Porozumienia".
Szczecińscy aktorzy na Małej Scenie Teatru Polskiego wystawili „Striptiz" według Sławomira Mrożka w reżyserii Herberta Gantschachera. Aktorzy w tym spektaklu posługiwali się głównie językiem migowym. Przekładu na niego dokonała Anita Sadowska. Natomiast Łódzka Scena Pantomimy wystawiła „Sklepy cynamonowe" na podstawie prozy Brunona Schulza. Ta grupa, także skupiająca osoby niesłyszące, nie operuje na scenie językiem migowym. Treści przekazuje przede wszystkim gestami zrozumiałymi dla wszystkich odbiorców.
W kolejnych dniach festiwalu widzowie mogli obejrzeć spektakle w wykonaniu: Pantomima System International z Czech, aktorów z grupy integracyjnej (uczniowie szczecińskich szkół - słyszący, niesłyszący i niedosłyszący) prowadzonych przez aktorkę Ewę Kabsę i nauczycieli oraz wysłuchać koncertu poetyckiego Ewy Kabsy.
Festiwal trwał do niedzieli. Aktorów gościły sceny: Teatru Polskiego, Teatru Kana oraz Studio S-1 Polskiego Radia.
Patronat medialny sprawowali: TYP Szczecin, Polskie Radio Szczecin i „Kurier Szczeciński".
Więcej o festiwalu w kolejnym wydaniu „Kuriera".
(sag)
Koncert finałowy Międzynarodowego
Festiwalu Niesłyszących
na żywo w internecie
|
Koncert Poetycki w wykonaniu Ewy Kabsy i Chóru Integracyjnego, który 19. października zakończy odbywający się w Szczecinie V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niesłyszących, będzie transmitowany w internecie przez Polskie Radio Szczecin.
Podczas koncertu
wystąpią w Studiu S-1 Polskiego Radia Szczecin: Ewa Kabsa
(wokal), Krzysztof Baranowski (instrumenty klawiszowe),
Integracyjny Chór Mieszany złożony z niesłyszących aktorów
Teatru-3 działającego przy Polskim Związku Głuchych, dzieci
i młodzież z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci
Niesłyszących i Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci
Niedosłyszących w Szczecinie, dzieci ze Szkoły Podstawowej
nr 51 oraz młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego nr IV w
Szczecinie.
Początek koncertu o godz. 18.00.
Transmisję ze studia PRS będzie można oglądać na
stronie www.radio.szczecin.pl
Ewa Kabsa - aktorka przełamująca bariery
Ewa Kabsa - śpiewająca aktorka związana na co dzień ze szczecińską Piwnicą przy Krypcie i Teatrem Polskim w Szczecinie. Pracuje też jako pedagog i autorka widowisk muzycznych oraz scenarzystka koncertów. Przygotowała wiele recitali piosenki francuskiej.
Ewa Kabsa jest absolwentką Wydziału Filologii Obcych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Podyplomowych Studiów Filozofii w Uniwersytecie Szczecińskim i Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie na kierunku Współczesnej Dyplomacji i Mediacji Społecznej. Ukończyła również kurs Dramy w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich.
Pierwsze kroki w pracy artystycznej stawiała na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie. Po przyjeździe do Szczecina związała się na stałe z Piwnicą przy Krypcie i Teatrem Polskim. Występuje na scenach szczecińskich, krakowskich i warszawskich.
Równolegle z pracą artystyczną wykonuje z powodzeniem pracę pedagogiczną. Między innymi współpracuje z Operą Narodową w Warszawie w zakresie przygotowań francuskojęzycznych przedstawień operowych oraz Teatrem Żydowskim.
Prowadzi działalność charytatywną na rzecz Centrum Onkologii w Warszawie, współpracując ze Stowarzyszeniem "Różowa Konwalia".
W 2003 roku rozpoczęła współpracę z
Polskim Związkiem Głuchych w Szczecinie, która zaowocowała
recitalem poezji w języku migowym. Celem muzycznego
spektaklu jest przełamywanie barier, jakie współczesność
buduje pomiędzy osobami niepełnosprawnymi a światem ludzi
zdrowych.
17 października 2008 r.
Koncert w S1. Głuchoniemi śpiewają, migając
Niesłysząca młodzież wystąpi w koncercie poetyckim z aktorką Ewą Kabsą. - W ferworze pracy widziałam, jak zapominają o swoim ograniczeniu - mówi artystka, która swoje piosenki także będzie migać do publiczności
Niezwykły koncert, a właściwie widowisko, zwieńczy w niedzielę V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niesłyszących odbywający się w Szczecinie.
Ewa Kabsa jest zjawiskowo śpiewającą aktorką, znaną z wystąpień w Teatrze Polskim albo Piwnicy przy Krypcie, gdzie w ostatniej premierze "Hard Topor Cafe" śpiewa francuskie piosenki.
Od pięciu lat współpracuje z Polskim Związkiem Głuchych w Szczecinie i szczecińskim Festiwalem Teatrów Niesłyszących. Na początku zaśpiewała i zamigała jedną piosenkę. Na trzecią edycję festiwalu przygotowała cały recital. A w tym roku postanowiła już wystąpić z chórem złożonym z osób słyszących i niesłyszących.
Ewa Kabsa zaśpiewa piosenki ze swojego repertuaru (m.in. do utworów Adama Mickiewicza, Artura Daniela Liskowackiego i Jana Kochanowskiego). Specjalnie na ten koncert dodała kilka piosenek z repertuaru Maryli Rodowicz. W niedzielę kultowe "Remedium" ("Wsiąść do pociągu byle jakiego") czy "Święty spokój" śpiewać i migać z nią będzie Chór Integracyjny, który na potrzeby widowiska wyłonił się z aktorów Teatru 3 działającego przy Polskim Związku Głuchych w Szczecinie, uczestników Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących i Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niedosłyszących oraz dzieci z SP nr 51 i młodzieży z IV LO.
- Chciałam im pokazać świat od strony estrady - mówi Ewa Kabsa. - Unikam słowa terapia. Zamknęliśmy się na tydzień na warsztatach w Wisełce jak na konklawe. W ferworze pracy widziałam, jak zapominali o swoim ograniczeniu.
Z nową formą teatru chętnie mierzy się 21-letni niesłyszący Krzysztof Szmuc: - Ja przed publicznością do tej pory bardzo lubiłem występować, ale w komediowych scenach - tłumaczy. - Wtedy ludzie są zadowoleni, patrzą na mnie i się cieszą.
Festiwal nawiązuje formułą do podobnej imprezy, która od 2000 r. odbywa się w Wiedniu.
- W Austrii nikt nie pyta, co teatr może zrobić dla głuchych, ale co głusi dla teatru - mówi Elwira Rewcio, kurator V Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących. - U nas traktujemy to jako rehabilitację poprzez sztukę. A poza tym sposób na łamanie barier, przede wszystkim mentalnych.
Przygotowywane przez niesłyszących i słyszących twórców widowisko, adresowane jest do widzów słyszących, jak i niesłyszących.
- Jest to szalenie ważne, bo niestety, ciągle w naszym społeczeństwie pokutuje takie myślenie: głuchy równa się głupi, głuchy to upośledzony umysłowo, głuchy jest agresywny, bo macha rękami - podkreśla Rewcio. - A przecież to jest człowiek, który jest równie wartościowy jak słyszący, a to, że się inaczej porozumiewa, nie powinno go skreślać ze społeczeństwa.
Koncert zaprezentowany zostanie w niedzielę dwukrotnie w Studiu S1 Polskiego Radia Szczecin o godz. 16 i 18. Wstęp wolny. Koncert o godz. 18 ma być także transmitowany w internecie na stronie www.radio.szczecin.pl
Ewa Podgajna
Zobacz transmisję na żywo.
Początek:
19.10.2008 r. godz. 18:00.
Zapraszamy do obejrzenia transmisji na żywo koncertu Ewy Kabsy i Chóru Integracyjnego w studiu koncertowym S-1 Radia Szczecin. Początek koncertu: 19 października (niedziela) o godzinie 18:00. Transmisję koncertu realizuje Polskie Radio Szczecin S.A. we współpracy z Centrum Innowacji Microsoft przy Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym.
Krzysztof
SKONIECZNY
Koncert Poetycki dla niesłyszących
Koncert Ewy Kabsy i Chóru Integracyjnego w studiu koncertowym S-1 Radia Szczecin zakończy V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niesłyszących "Teatr Bez Granic 2008 - Drogi Porozumienia". Koncert będzie można obejrzeć na żywo 19 października (niedziela) o godzinie 18:00 jako transmisję internetową po kliknięciu tutaj .
Grzegorz
KAŹMIERCZAK
Striptiz - spektakl w wykonaniu Teatru-3
Striptiz - satyra wg Sławomira Mrożka wykonywana w języku migowym przez Teatr-3 ze Szczecina.
Dwóch mężczyzn spotyka się po raz pierwszy w nieznanym im pomieszczeniu. Obaj nie mają pojęcia w jaki sposób się w nim znaleźli. Jeden z nich przypomina sobie jednak, co się wydarzyło wcześniej, a drugi mężczyzna zgadza się z nim w każdym punkcie. W dalszym ciągu nie wiedzą jednak, jakie okoliczności sprawiły, iż spotkali się w tym miejscu. Odnajdują dwoje zamkniętych drzwi i sprzeczają się czy opuścić pokój. W międzyczasie drzwi się otwierają, co potęguje dyskusję i wzmaga napięcie. W trakcie energicznej dyskusji drzwi znów zostają przez kogoś zamknięte. Mężczyźni skupiają się całkowicie na jednym celu, aby otworzyć drzwi. Wtedy nagle, jedne z drzwi otwierają się i żółta dłoń wyłania się z ich mroku. W ten sposób rozpoczyna się striptiz. Ręka dyktuje mężczyznom, aby zdejmowali kolejne partie swoich ubrań, aż zostają w samych slipkach i skarpetkach. Następnie drugie drzwi się otworzą i czerwona dłoń dokończy dzieła. Interpretacja satyry Sławomira Mrożka sprowadza się do krytyki każdej ideologii, bo człowiek nie może istnieć w sztucznym ideologicznym zawieszeniu.
Reżyseria: Herbert Gantschacher
Scenografia i kostiumy: Sanzaba Dimna, Hubert Bartłomiejski
Tłumaczenie na język migowy: Anita Sadowska
Lektor w wersji polskiej: Przemysław Walich
Obsada: Adam Sapritonow - Pan nr 1,
Arkadiusz Kołota - Pan nr 2, Anita Sadowska - Żółta ręka,
Jan Radkiewicz - Czerwona ręka
V Międzynarodowy Festiwal
Teatrów
Niesłyszących w Szczecinie
Początek: 2008-10-16 17:00
Koniec: 2008-10-19 20:00
|
Organizator:
Polski Związek Głuchych
Miejsce: Mała Scena Teatru Polskiego, Teatr Kana, Studio S1
Wstęp: wolny na wszystkie wydarzenia festiwalu
Siedem spektakli w wykonaniu zespołów z Polski i Czech oraz koncert poetycki znalazły się w programie V Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących Drogi Porozumienia, który będzie odbywał się w Szczecinie od 16. do 19. października. Przedstawienia zostaną zaprezentowane na scenach Teatru Polskiego i Teatru Kana.
Podczas festiwalu będzie można obejrzeć Striptiz i Opowieści Przelewickie w wykonaniu szczecińskiego Teatru-3, Sklepy cynamonowe Łódzkiej Sceny Pantomimy, Bajkę w wykonaniu Integracyjnego Zespołu Teatralnego Po-mim-o (Szczecin), Dzieci i tęczę oraz Wybacz, że na ciebie nakichałem Pantomimy S.I. z Brna, a także Taką sobie historię przedstawioną przez Integracyjny Zespół Teatralny Czarna Drama ze Szczecina.
Festiwal nawiązuje do Europejskiego i Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niesłyszących, który odbywa się od 2000 r. w Wiedniu. Prezentowane przez niesłyszących artystów spektakle są adresowane zarówno do widzów słyszących jak i niesłyszących. Stąd nazwa spotkań twórców i widzów festiwalu: Teatr Bez Granic 2008 - Drogi Porozumienia.
Przegląd przedstawień poprzedziły
Integracyjne Warsztaty Teatralne Wymyśl Siebie Na Nowo.